JSEM SVŮJ

V případě návštěvy některé z veřejných institucí či jiných služeb považujeme za důležité poznat komunikační bariéru, se kterou se člověk, který stojí před Vámi, potýká. U lidí, kteří nevidí, neslyší, nedoslýchají, se vždy nějaká cesta najde, ale jsou lidé, na kterých jejich komunikační bariéra není poznat. Může se jednat o lidi s různým duševním onemocněním, lidi, kteří se bojí samotné instituce, a lidí, kteří v nich pracují. Případně se jedná o lidi s nižší formou mentálního postižení. Výčet by mohl být nekonečný. Není podstatné, s čím se daný člověk potýká. Důležité je, že Vy se s ním chcete domluvit a vytvořit takové podmínky pro komunikaci, které mu budou vyhovovat. Nemusí se to vždy povést, ale to nevadí, snaha je důležitá. Jsou to lidé, kteří vnímají svět jinak než my. Nazvali jsme je „JSEM SVŮJ“.

Lidé, které jsme nazvali „JSEM SVŮJ“, se poznají velmi obtížně.

  • Občas jsem trochu roztěkaný a nesoustředěný.
  • Někdy jsem nesmělý, neodpovídám, neudržuji oční kontakt.
  • Občas mám strach a nevím z čeho.
  • Někdy mi chvilku trvá, než se srozumitelně vyjádřím.
  • Mé postižení není vidět a někdy o něm nerad mluvím.
Co potřebuje
  • Více času a pozornosti.
  • Nespěchejte na mě.
  • Používejte jednoduchý jazyk.
  • Pokládejte otázky, na které lze jednoduše odpovídat.
  • Zohledněte moje pomalejší tempo v odpovědích.
  • Nedoplňujte slova, nenapodobujte způsob mluvy.
  • Napište, prosím, domluvené pro lepší zapamatování.
  • https://player.vimeo.com/video/167739759
Co potřebuje

Je obtížné u této skupiny občanů říci, kdo Vám pomůže. Obecně je důležitý respekt, ochota a vstřícnost.

  • Zjistit, co druhé straně vyhovuje.
  • Nelze říci, kdo nebo co pomůže, někdy pomůže i doprovod.
  • Určitě to zvládnete.
Co potřebuje

Když nemoc bere odvahu

Již v dětství mi bylo diagnostikováno psychiatrické onemocnění. Je pro mne velmi obtížné vycházet z domova a mluvit s cizími lidmi. Nejprve mi pomáhala matka, později partner, který však před pár lety zůstal upoutaný na invalidní vozík. Ze dne na den jsem musela převzít vyřizování mnoha záležitostí. Stačilo, aby se na mne někdo podíval vážným pohledem nebo mě stroze oslovil a raději jsem utekla, aniž bych vyřídila to, co jsem potřebovala. Když přišly upomínky na nezaplacené poplatky za odpad, volal můj partner na úřad a vysvětlil úřednici v pokladně můj problém. Ochotná úřednice domluvila zaplacení pohledávky po termínu a bez úroků, avšak když jsem na úřad přišla, jiná úřednice neznalá situace mi přísně oznámila, že není úřední den a nezaplacené poplatky si se mnou vyřeší jinde. Utekla jsem. Můj partner znovu volal úřednici na pokladně, ta vyjednala další možnost zaplacení, ale já už jsem tam nedokázala jít. Po několika neúspěšných pokusech kontaktoval můj partner pracovnici sociálního odboru a požádal ji o pomoc. Sociální pracovnice dojednala termín s úřednicí v pokladně a osobně na mně počkala před úřadem. Doprovodila mně k pokladně, cítila jsem pochopení, bezpečí. Věděla, kolik úsilí mě to stálo.

Ukázat celý příběh

Workshopy

RESPEKT V KOMUNIKACI aneb bezbariérová komunikace v různých institucích

  • Umíte se vždy domluvit s lidmi, kteří přichází do Vaší kanceláře?
  • Poznáte, že mají nějakou komunikační bariéru?
  • Víte, jak reagovat? Co dělat pro to, abyste se domluvili?
  • Pokud ne nebo si nejste jisti, máme pro Vás připraven interaktivní workshop, kde na to přijdeme společně.

Obsahem našeho interaktivního workshopu je:

  • Setkání s lidmi, kteří nevidí, neslyší nebo z jiného důvodu nerozumí.
  • Praktické příklady, díky kterým poznáte, jaké jsou základní možnosti komunikace s lidmi, kteří nevidí, neslyší, stárnou či z jiného důvodu komunikují jinak, než čekáme.
  • Dozvíte se, jaké služby Vám s komunikací mohou pomoc.
  • Osvojíte si srozumitelné a jednoduché doporučení pro komunikaci s uvedenými skupinami občanů v praxi.

Workshop realizujeme dle domluvy, kapacita workshopu je 15 – 25 osob. Cena dle individuální domluvy a rozsahu.

Ukázky z workshopu ke shlédnutí zde: https://player.vimeo.com/video/168622121

Obecná doporučení

Trpělivost
Ochota
Respekt
Konktrétnost
Stručnost
Srozumitelnost
Když nevíte, zeptejte se
Pomoc nabídněte, ale nevnucujte