Senior

Vysvětlovat, koho považujeme za seniora, může být úsměvné, ale přesto malé upřesnění je na místě. Běžně se setkáváme s věkovým vymezením, tzn. seniorem je člověk starší 65 let. Nejedná se o vymezení, které je propojené s případnou komunikační bariérou při návštěvě dané instituce. Jinak řečeno, dosažení věku 65 let není automaticky spojeno se vznikem komunikační bariéry. Jedná se o velmi široce definovanou cílovou skupinu, proto je praktické dělit ji na dvě podskupiny, tj. na osoby ve věku 65–84 let a osoby starší 85 let. Výrazně větší potřebu podpory při návštěvě různých institucí má přirozeně druhá skupina.

Ve vazbě k této skupině lidí v podstatě nechceme říci nic neznámého či specifického. Považujeme za důležité si uvědomit, že před námi stojí člověk, pro kterého spousta běžných věcí je náročnější. Potřebuje více času, trpělivosti a respektu. Přestože si můžeme myslet, že senior/ka počká – nespěchá přece do práce, ani domů za dětmi – není tomu tak.

V případě návštěvy některé z veřejných institucí či jiných služeb považujeme za důležité poznat komunikační bariéru, se kterou se člověk, který stojí před Vámi, potýká. U seniora/seniorky bariéru není vždy jednoduché poznat. Jsou to lidé, kteří vše zvládnout bez problémů, bez ohledu na vysoký věk, a naopak.

  • Zeptejte se mě.
  • Některé věci už tolik neznám.
  • Někdy jsem trochu pomalejší, stačí nespěchat.
  • Trochu hůře slyším i vidím.
  • Vypadá to, že mám hodně času, ale zase se dříve unavím.
Co potřebuje
  • Mluvte na mne pomaleji a trochu hlasitěji.
  • Nespěchejte na mě.
  • Napište mi, co jsme domluvili, ať na nic nezapomenu.
  • Ověřujte si, že Vám rozumím. Přikývnutí je občas automatické.
  • https://player.vimeo.com/video/167738649
Co potřebuje
  • Určitě to zvládnete sami.
Co potřebuje

Těžký život

Letos jsem oslavil pětaosmdesátiny. Na svůj věk vypadám stále moc dobře, jsem usměvavý, chodím s hůlkou a brýlemi, jenom ta paměť mi už moc neslouží. Paní doktorka mi říkala, že mám Alzheimera, to je ten Němec, co mi stále schovává věci. Posledně mi schoval občanku, a tak si musím vyřídit novou. Na úřad jsem cestu našel. Sice jsem se párkrát zeptal, ale už stojím u té mašinky na čísla. Jenže které mám zmáčknout? Musím to v klidu promyslet, ale za mnou už čekají další lidé a mají nějaké poznámky. „Tak něco zmáčknu a uvidí se“, řekl jsem si. Zmáčknul jsem matriku. „Dědo, dědo“, říká matrikářka, „to jste si špatně přečetl. Musíte na občanky.“ A už mně strká z kanceláře. „Musíte doleva, třetí dveře vpravo a běžte honem, já vám to tam pošlu.“ Kroutím nad tím hlavou: „Jak to říkala? A co mi pošle?“ Trochu bloudím po chodbě a hledám. Trochu se mi orosilo čelo. Nakonec se mně zeptala jedna čekající paní a dovedla mě ke správné kanceláři: „Ale dědo, nějak vám to trvalo. No jo, vy máte času dost, ale tady čeká fůra lidí“, říká úřednice vyřizující občanské průkazy. „Tady to si vyplňte a potom se půjdete vyfotit.“ Oddechl jsem si, že jsem konečně správně a vzápětí s hrůzou koukám na formulář. Písmenka se rozmazávají, je jich hodně: „Co že to mám vyplnit?“ Úřednice je už netrpělivá: „Haló, dědo, víte, co? Já vám to vyplním.“ Za chviličku to je. Zbývá podpis. “Tady to podepište.“ Úřednice zvyšuje hlas: „Haló, slyšíte? Tady.“ Podepsal jsem, abych už měl klid. Sice jsem si nestihl přečíst a promyslet, co že to podepisuji, ale vždyť ta úřednice mi pomáhala. Akorát, kdyby tak nekřičela, já přece slyším dobře. Ještě fotka, jsem celý zpocený, odcházím a slyším v zádech hlas úřednice. Řekla toho tolik, že už přesně nevím, co že to bylo. Ještě slyším, jak si úřednice povídá: „No jo, důchodci, ty mají na všechno dost času. Kdyby aspoň nebyl tak hluchý, jsem z toho úplně zpocená.“

Ukázat celý příběh

Workshopy

RESPEKT V KOMUNIKACI aneb bezbariérová komunikace v různých institucích

  • Umíte se vždy domluvit s lidmi, kteří přichází do Vaší kanceláře?
  • Poznáte, že mají nějakou komunikační bariéru?
  • Víte, jak reagovat? Co dělat pro to, abyste se domluvili?
  • Pokud ne nebo si nejste jisti, máme pro Vás připraven interaktivní workshop, kde na to přijdeme společně.

Obsahem našeho interaktivního workshopu je:

  • Setkání s lidmi, kteří nevidí, neslyší nebo z jiného důvodu nerozumí.
  • Praktické příklady, díky kterým poznáte, jaké jsou základní možnosti komunikace s lidmi, kteří nevidí, neslyší, stárnou či z jiného důvodu komunikují jinak, než čekáme.
  • Dozvíte se, jaké služby Vám s komunikací mohou pomoc.
  • Osvojíte si srozumitelné a jednoduché doporučení pro komunikaci s uvedenými skupinami občanů v praxi.

Workshop realizujeme dle domluvy, kapacita workshopu je 15 – 25 osob. Cena dle individuální domluvy a rozsahu.

Ukázky z workshopu ke shlédnutí zde: https://player.vimeo.com/video/168622121

Obecná doporučení

Trpělivost
Ochota
Respekt
Konktrétnost
Stručnost
Srozumitelnost
Když nevíte, zeptejte se
Pomoc nabídněte, ale nevnucujte